Kreative ITU-studerende vil bygge bro til erhvervslivet
Den nye studenterorganisation ITU Designers vil samle designinteresserede ITU’ere, hjælpe de studerende med at udvide deres portfolio og give dem bedre kendskab til branchen.
UddannelsedesignInstitut for Digital Designstudieliv
Skrevet 3. maj 2016 11:00 af Vibeke Arildsen
Det hele begyndte – som så mange andre gode ideer – i fredagsbaren. Det var her Martin Danty, som læser Digital Design og Kommunikation, en dag faldt i snak med en gruppe medstuderende fra softwareudvikling. Ligesom han selv interesserede de sig for design og nørklede med freelance-designopgaver i fritiden. Mødet inspirerede Martin til at samle designinteresserede ITU’ere på tværs af uddannelserne.
- Mange studerende savner en hands-on tilgang til design som kan supplere det teoretiske, vi lærer på vores uddannelser. Ideen med ITU Designers er derfor blandt andet at skabe et forum, hvor man kan prøve nogle ting af i praksis.
En del af foreningens aktiviteter vil gå ud på at opbygge praktiske designfærdigheder og kreere et portfolio, man kan vise potentielle arbejdsgivere. For eksempel er det planen at arrangere feedback-sessions, hvor medlemmerne kan give konstruktiv kritik på hinandens designs.
Forbindelse til erhvervslivet
En anden vigtig del af foreningens aktiviteter vil handle om at skabe forbindelse til erhvervslivet – og ikke mindst gøre virksomhederne opmærksomme på, hvad ITU’erne egentlig kan.
- Som ITU’ere er vi rigtig gode til at samarbejde, og vores designs er funderet i bagvedliggende teoretiske principper. Vi kaster os ikke ud i noget uden at tænke på helheden, og det gør, at vi også kan lede projekter.
Det første ITU Designers-arrangement løb af stablen i marts, hvor to medarbejdere fra Kunde & Co fortalte om det daglige arbejde med digitalt design på et af Danmarks største reklamebureauer. Et godt eksempel på den type arrangementer, der vil komme i kalenderen fremover, fortæller Martin.
- Vi vil give vores medlemmer et indtryk af, hvad man efterspørger ude i erhvervslivet, og vise hele spektret af, hvad man kan arbejde med som designer, fra UX og fysiske produkter til marketing og digitalt design. Forhåbentlig kan det hjælpe de studerende med at afklare, hvilken retning de vil gå.
ITU Designers hører meget gerne fra virksomheder, der har lyst til at møde ITU’s kreative studerende.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk
Martin Danty, ITU Designers, email stelzigdanty@gmail.com