Ny forskning skal gøre os klogere på computerspil
Espen Aarseth, lektor på IT-Universitetet i København, har modtaget et af Europas mest prestigefulde forskningslegater, et Advanced Grant fra det Europæiske Forskningsråd (ERC) på ca. 15 millioner kroner. De næste fem år vil han lægge grundstenene til den første samlede teori om computerspil.
computerspilEspen AarsethForskning
Skrevet 2. maj 2016 06:00 af Vibeke Arildsen
Selvom computerspil fylder mere og mere i vores hverdag, er der mange ting, vi stadig ikke ved om dem. Nu skal et nyt stort forskningsprojekt med titlen Making Sense of Games skabe et udgangspunkt for at forstå computerspillene og deres stigende betydning for vores kultur og samfund. Projektet er ledet af Espen Aarseth, en førende skikkelse inden for spilforskningen, som i 2003 var med til at grundlægge Center for Computer Games Research på IT-Universitetet.
- Det var meget glædeligt at få nyheden om bevillingen. ERC’s Advanced Grant er den højeste anerkendelse, man kan håbe på at opnå inden for denne type forskning. IT-Universitetet var visionært i at satse på spilforskningen på et meget tidligt tidspunkt, hvor ingen universiteter gjorde noget tilsvarende, og det har haft stor international betydning. Bevillingen er en stor anerkendelse både af spil som selvstændigt forskningsfelt og Danmarks rolle i udviklingen af dette, og viser, at ITU’s satsning har været helt rigtig, siger han.
Behov for analysemodeller
Det overordnede mål med Espen Aarseths femårige forskningsprojekt er at skabe en teoretisk platform for at arbejde med spil – både de digitale og analoge af slagsen.
- Ligesom når vi analyserer litteratur og film, har vi brug for nogle analysemodeller til spil. Vi vil udvikle og kvalitetssikre nogle grundlæggende begreber for spilanalyse, som kan bruges både i forskningen og i for eksempel skoleundervisning. I dag findes der ingen store, gennemgribende teorier, der trækker på en kombination af forskellige tilgange og discipliner.
Forskning kan mindske bekymringer
Et nyt teoretisk værktøj vil også kunne bruges til at besvare nogle af de spørgsmål, vi har om computerspillenes indvirkning på mennesker, fortsætter Espen Aarseth.
- Vores diskussioner omkring afhængighed og voldspåvirkning har været præget af en manglende forståelse for, hvordan computerspil fungerer. Derfor er vores mål også at udarbejde begreber, der kan gøre det nemmere for eksempelvis psykologer at vurdere effekten af spillene på børn og unge. Vores opgave som spilforskere er at gøre fænomenet forståeligt og måske også mere ufarligt, så bekymringerne bliver mindre, og vi forstår spillenes betydning på godt og ondt.
Om Espen Aarseth
Lektor på IT-Universitetet, hvor han leder Center for Computer Games Research. Hans forskning fokuserer på ideologiske, narrative, semiotiske og ontologiske aspekter ved spil og spilkommunikation såvel som på emner som spilafhængighed samt digital litteratur og æstetetik. Han er desuden chefredaktør for Games Studies, verdens ældste peer review-evaluerede videnskabelige publikation om spilforskning. Læs mere om Espen Aarseth.
Om ERC’s Advanced Grant
Det Europæiske Forskningsråd (ERC) yder tilskud til internationale, banebrydende forskningsprojekter af videnskabelig topkvalitet inden for alle forskningsområder og emner. ERC’s Advanced Grants tildeles topforskere, der er ledende inden for deres felt og har leveret væsentlige videnskabelige resultater inden for de seneste ti år.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk
Espen Aarseth, lektor, telefon 7218 5045, email aarseth@itu.dk