Danmark får sin første professor i computerspil
IT-Universitetet har udnævnt Espen Aarseth til professor i spilvidenskab, et felt han selv har spillet en vigtig rolle i at etablere. Tirsdag den 4. april gør han i sin tiltrædelsesforelæsning status på computerspilforskningen og de ubesvarede spørgsmål, vi stadig har om spillenes indflydelse på vores liv.
Institut for Digital DesigncomputerspilForskningEspen Aarseth
Skrevet 29. marts 2017 06:00 af Vibeke Arildsen
Espen Aarseth har været tilknyttet ITU siden 2003, hvor han var initiativtager til verdens første forskningscenter udelukkende med fokus på digitale spil, Center for Computer Games Research. Allerede i 2001 organiserede ITU verdens første internationale konference om computerspil, og på samme tid var universitetets forskere med til at starte feltets første akademiske tidsskrift.
Med sin strategiske satsning på computerspilforskning har ITU spillet en vigtig rolle i udviklingen af spilforskning som et selvstændigt akademisk felt. Og feltet er blevet langt mere etableret og anerkendt siden de første spæde skridt i starten af årtusindet, fortæller Espen Aarseth.
”I dag findes der måske 50 forskellige konferencer og tidsskrifter om spilforskning, vi har uddannelseslinjer i spil, og der findes en international forskningskultur, som giver spilforskere helt andre muligheder for støtte og netværk, end man havde dengang,” siger Espen Aarseth.
Mange ubesvarede spørgsmål om computerspil
Der findes dog stadig masser af ubesvarede spørgsmål, om hvordan computerspil påvirker os, fortæller han.
Der et stort behov i samfundet for at forstå, hvordan computerspil fungerer på godt og ondt, og hvad de gør og ikke gør.
”Der et stort behov i samfundet for at forstå, hvordan computerspil fungerer på godt og ondt, og hvad de gør og ikke gør. Fører spil til vold, aggression, afhængighed, læring, sundhed, og så videre? Der er vældig mange spørgsmål om, hvad spil gør ved os, som vi har stillet os selv i 35 år, og som stadig ikke er besvaret godt nok.”
Den eneste måde, vi kan blive klogere på effekterne af computerspil er at ved få eksperter i for eksempel sociologi, pædagogik, psykologi og teknologi til at arbejde sammen, mener Espen Aarseth. Derfor er tværfagligheden et centralt element i hans nye forskningsprojekt Making Sense of Games, som sigter efter skabe den første samlede teori om computerspil.
Spil er forskellige
I forskningsprojektet arbejder han og kollegaerne på en grundlæggende beskrivelse af digitale spil, som give forskere og andre, der beskæftiger sig med spil, et fælles udgangspunkt. En af udfordringerne ved at få greb om computerspillenes betydning er nemlig, at de er så forskelligartede, forklarer Espen Aarseth.
”Der findes utrolig mange forskellige typer spil, og de kan umuligt have samme effekt. Tetris er noget ganske andet end World of Warcraft, og de to er noget ganske andet igen end Pokémon GO. Det er et enormt varieret felt, som vi i dag ikke har tilstrækkeligt gode begreber til at forstå,” siger Espen Aarseth.
Tiltrædelsesforelæsning den 4. april
I tiltrædelsesforelæsningen ’Game Research at ITU: Achievements, Goals and Grand Challenges’ gør Espen Aarseth status på computerspilforskningen. Forelæsningen finder sted tirsdag den 4. april kl. 14-15.30 i Auditorium 3 på ITU, og alle er velkomne. Læs mere.
Espen Aarseth, lektor, telefon 7218 5045, email aarseth@itu.dk
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk