Forskere og eksperter viser vejen til en inkluderende digitalisering
35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer har underskrevet en vision, som skal understøtte en mere inkluderende digitalisering af den offentlige sektor. Visionen er et resultatet af konferencen, Welfare after Digitalization, som IT-Universitetets Center for Digital Velfærd var vært for.
Forskningdigital inklusiondigitalisering
Skrevet 27. januar 2023 07:40 af Jari Kickbusch
Det er ingen hemmelighed, at det langt fra er alle borgere, som oplever digitaliseringen af det offentlige i Danmark som en succes:
• Op mod en fjerdedel af den voksne befolkning oplever i dag udfordringer i mødet med det digitale. Hertil kommer pludseligt opståede vanskeligheder hos borgere, der normalt klarer sig digitalt.
• Udfordringerne knyttet til digitalisering går på tværs af samfundsgrupper, og kan ikke isoleres til særlige grupper, som fx ældre.
• Grupper, der i forvejen er udsatte (fx pga. fattigdom), risikerer at blive yderligere marginaliseret, når myndighederne kræver, at de betjener sig digitalt.
• I takt med digitalisering er medarbejdernes arbejdsgange omkring offentlige services blevet ændret. Det vanskeliggør borgeres mulighed for at få hjælp og vejledning, og forstærker den digitale eksklusion.
Otte principper
Hvor borgernes problemer med fx MitID og andre offentlige digitaliseringsprojekter i de seneste år har fyldt meget i de danske medier, har der imidlertid været længere mellem løsningsforslagene. Det har 35 forskere, eksperter og repræsentanter for organisationer nu gjort noget ved. I en fælles vision har de formuleret otte principper, som skal sætte kursen for digital inklusion af alle borgere:
1. Digitalisering skal altid understøtte borgernes rettigheder og retssikkerhed.
2. Udvikling af borgerrettede systemer skal tage udgangspunkt i borgernes virkelighed.
3. Forskellige borgergrupper inddrages i udviklingen af borgerrettede IT-systemer hele vejen fra start til slut.
4. Der skal være let adgang til gode og værdige alternativer til at være digital.
5. Borgeren skal have mere kontrol over egne data.
6. Beslutninger om digitalisering skal træffes på et velunderbygget og transparant grundlag.
7. Offentligt betalt udvikling bør være offentligt ejet.
8. Alle borgere skal have lige muligheder for at deltage i diskussionen om brug af digitale teknologier.
Hvornår kører bussen?
En af initiativtagerne til konferencen og visionen, postdoc på IT-Universitetet, Søren Skaarup, fortæller, at visionen er blevet overbragt til Digitaliseringsministeren og sendt til digitaliseringsoverførene og andre relevante ordførere i Folketinget. Han håber, at visionen kan være med til skabe et nyt politisk syn på digitaliseringen:
- Det er på tide at gøre op med det, som jeg er fristet til at kalde digitaliseringsfetisismen. Der har været en tro på, at vi kan løse alverdens problemer med teknologi, og nu kan vi jo se, at sådan forholder det sig langt fra altid – og at det har haft nogle alvorlige konsekvenser for borgerne og deres rettigheder. Fx kan det være svært at få kvalificeret personlig hjælp i kontakten med det offentlige, og hvis man ikke er særlig digital, kan det virkelig være en udfordring at finde ud af, hvornår de offentlige busser kører, fortæller han og tilføjer:
- Vi håber, at vores vision kan bidrage til at danne et bedre og mere holistisk beslutningsgrundlag for politikerne, når de skal tage stilling til den fortsatte digitalisering. Og så er de selvfølgelig altid velkomne til at henvende sig til os forskere, hvis de vil vide mere om, hvordan digitaliseringen påvirker samfundet og borgernes liv og rettigheder, slutter han.
Læs vision på Center for Digital Velfærds hjemmeside
Jari Kickbusch, Forskningskommunikatør, telefon 7218 5304, email jark@itu.dk